14. Reizen en transport

Een paar weken geleden ben ik weer in Masasi geweest voor een korte vakantie. Met de bus van Dar es Salaam naar Masasi. Ik had dat nog niet eerder gedaan. Het was een prachtige reis, maar erg stoffig. Ik had erger verwacht, omdat ik er zoveel verhalen over had gehoord. Gelukkig was het een voorspoedige reis, het duurde maar 14 uur.


De bus is de manier om te reizen en spullen te vervoeren in Tanzania. De meeste bagage wordt tegen betaling onder in de bus gestopt of op het dak vervoerd. Alles wat niet in Masasi verkrijgbaar is, wordt ergens anders gekocht en met de bus vervoerd. Winkeleigenaren gaan naar Dar es Salaam om hun inkopen te doen, zoals tweedehands kleding, teenslippers, tassen en appels.

Ik hou van over land reizen, want je kunt het landschap bewonderen, de grootte van het land ervaren en zien hoe de mensen leven. Onderweg stopt de bus een paar keer om snel iets te kunnen eten. Mannen, vrouwen en kinderen die op ons staan op te wachten, stormen op de bus af om kip, gedroogde vis, nootjes of fruit te verkopen. Altijd weer een prachtig gezicht.

Het grootste deel van de reis naar het zuiden bestaat nog steeds uit zandweg. Ze zijn wel bezig om een asfaltweg aan te leggen tussen Dar es Salaam en Mtwara, maar dat is nog niet klaar. Op verschillende stukken was het asfalt al gelegd, maar de bus mocht er nog niet overheen rijden. Sommige delen van de weg zijn nog steeds niet aanbesteed. Dus het kan nog wel even duren voordat het zuiden zonder kuilen bereikbaar is en vooruitgang kan boeken, want economische ontwikkeling draait om bereikbaarheid. Transportbedrijven willen nu niet naar Mtwara of Masasi, want het risico is te groot dat vrachtwagens onderweg blijven steken. In deze tijd van het jaar is reizen goed te doen, maar in het regenseizoen is er geen doorkomen aan.

Bijna alles wordt in Tanzania over land vervoerd. In een land dat ruim 30 keer groter is dan Nederland betekent dat dat transportkosten een belangrijk onderdeel van de kostprijs zijn. Benzine is erg duur en de regering heeft onlangs in alle wijsheid besloten extra inkomsten te willen krijgen door elke liter met Tsh 100 extra te belasten. Een liter benzine kost nu Tsh 1500 (ca. E 0,90). Dit betekent dat alles duurder wordt. Ook Tanga Fresh moet de prijzen verhogen. Uiteindelijk wordt de ‘gewone’ man, de arme Tanzaniaan er de dupe van.